ازادي حق تاریخي انسان است ؟
  د وکتور ؛م؛ پکتیاوال د وکتور ؛م؛ پکتیاوال

    بررسی و تحلیل تاریخی به اثبا ت رسا نید ه ؛ که این ازاد ې درمرا  حل؛ دوره برد ګی؛ فیودالی وسر ما یه دارې در تمام مر احل ان؛ مر حله تراکم سرمایه ؛ مر حله بورژوازې وامپرایالیزم ؛ این حق انسا ن غصب ګردیده است ؛ انسا ن را انو قت ازاد دانسته میتوانیم ؛ تا د ر تمام پروسیس  تو لید ؛ توزیع ؛ تباد له ومصر ف باسا س صر ف نیرو؛ بدون استثمار حق مساوې بګرند ؛ به همه واضح وروشن است که چنین نبو د ه ؛ استثمار فرداز فرد د یګر؛بدو ن ویا تو سط دولت که  از پیروان شان تشکیل ګرد ید ه و میګردد ؛ استثمار صورت ګرفته ا ند ۰                  

        درین نظا م عملا ازادې برای انسان وجود ندارند ؛ ازادې انسان در سیستم عا دلا نه ان وقت میسر میګردد؛تا وسایل افزار؛ومواد کاردر ملکیت جمعی قرار داشته و با اساس صر ف نیروې و خرد خویش  دران حق خو یش را بګرند؛وان قسمت را که ازمزد خو یش به دولت میګذارند؛دولت انرا درخد ما ت اجتما عی و انکشا ف امور اقتصادې براې خیر عامه بکار می برند ؛ و هیچګاه ترا کم سرما یه خصو صی و شخصی درین نظا م صور ت نمی ګریند ۰                                                              

                        در نظا مها ې استثمارې میتود ها ې مختلف بکار بر د ه شد ه ؛ و علم متریالیزم تاریخی رانادید ه ګر فته ؛ و همه واقعا ت اجتما عی واقتصادې     را از قدر ت مافوق و قسمت روز ازل تبلیغ ودانسته است ؛ و میګو یند که انسان درین مورد نا بینا اند ؟                                               

            تتبع فشر ده کتب زبور؛ تورات و انجیل که به قصص قد یم و جدید تقسیم شده ؛ میرسا نند ؛که انها هم خیر و سعا دت انسان را خواسته و انسان را به امر ونهی ان مکلف سا خته است ؟                            

                        علما ې این کتب و مخصو صا عسویها علو م اقتصادې ودوره ها و مرا حل زند ګی بشرې ان را با تفصیل بیا ن نداشته ؛ واز چګو نه ګی تولید ؛ توزیع ؛تبا د له و مصر ف؛وهم از نیروې کار؛وسایل افزاروموادکارتولید؛مناسبات  وروابط تولیدې بحث وتحلیل نه نمو ده است ؟  انها پیرو نظا م سر ما یه نبوده وانرا هم تا یید  نداشته ؛ از تراکم سرا مایه؛  وداشتن  زر وزمین هم جلوګرې را خواسته ؛واین همه را ما ل خداوندې دانسته؛ ودرا ن حق انسان را مساوې ګفته است ؛ ولی کسانیکه دارایی خویش را در خیر وسعاد ت فقرا و محتاجان صر ف میکند ؛ واین دارایها را  طۍ کار ونیروې خود بد ست اورده انرا روا دانسته است ۰                    ولی سر مایه داران خواسته اند تا از اد یا ن  نفع ناروا شته ؛ وانرابه نفع  خود بکار برند ؛ و عملا بان پا بند  نبود ه اند ؛ بخاطر جلوګرې از تداخل روا انها ؛ باین وسیله دین را از دولت جدا نمود ه است  ؛     ما مواد دوازده ګانه دین عسویت رادرین جا قرار ذ یل تقد یم وارایه مینمایم:  ---------------------------------------------------------------------- 

 ۱-ایمان داشتن به خداوند واحد ؛که پیدا کنند ه اسما ن؛ زمین و هر شۍ منقول و غیر منقول است ۰ 

  ۲-ایمان داشتن به حضر ت عیسی؛ع؛ ووحد ت اوبه پسرې خداوند؛ که قرنها قبل موجود بود ه است ۰ 

   ۳ – ایما ن داشتن به حضر عیسی؛َ ع؛که به خا طر ما انسانها مرګ؛صلیب را قبول کرده است ۰           

  ۴- ایمان داشتن به حضر ت عیسی؛ع؛ که بخا طر ما انسانها از اسما ن امد ه وا زرو ح دروجود ؛ دیوه مریه ؛ مانند انسان ظهور نمود ه است ۰       

 ۵ – ایمان داشتن به حضر ت عیسی ؛ع؛ که بروز سو م فو ت خویش؛ زنده شده و به اسمان رفته است ۰   

 ۶- ایمان داشتن به حضر ت عیسی ؛ع؛ که به اسما ن رفت وبه طرف راست خداوند ؛ج؛ نشست ۰

  ۷ – ایمان وباور داشتن به حضر ت عیسی ؛ع؛ به امد ن شان به این دنیا وزیستن شان با انسانها ؛دوباره حیا ت او؛ وپادشاهی دایمی اوشان ۰        

 ۸-  ایما ن و باورداشتن به کلیسا ها و عباد ت به خداوند؛ج؛ در ان۰     

     ۹- ایمان داشتن با جاویدانی کلیسا ها ۰                                          

     ۱۰ -  ایمان داشتن به کلیسا ها وخواستن عفو ه ګنا هان درا ن ها ۰   

          ۱۱ – ایما ن داشتن به حیات دو باره حضرت عیسی؛ع؛۰                

        ۱۲ – ایما ن داشتن به حضر ت عیسی ؛ع؛ تا ابد امین ۰                     

       امر ونهی ده ګانه ؛در؛ د ین عسویت                                            

    ---------------------------------                           

                         ۱- خداوند ؛ج؛ واحد و یګانه است ۰     

      ۲ – هیچ  فکر نکنید ؛که خداند ؛ج؛ چه است ؛ وچرا زمین پا ین

اند ۰   

    ۳- از خداوند ؛ج؛ حرف و نا م شان  در بی جا نبرید ۰                  

         ۴ – روز ؛ پنج شنبی وروز شنبی روز عبا د ت است ۰                

          ۵- با پد ر وماد ر احترا م وبا مرد م روابط حسنه داشتن ۰               

       ۶ – انسا ن را قتل نکنید ۰                                                      

        ۷ – زنا نکنید ۰                                                                     

      ۸- دزدې نکنید ۰                                                                   

    ۹ –درو غ نګو یید ۰                                                                 

    ۱۰ – زنان و دوستان را به بد کارې مطلبید ؛ و به غلا مان و کنیزان و غیره به قهر و غضب نه شوید ۰                                       

    حالا قضا وت را بشما میګذاریم ؛که ایا نظا مها ی غاصب وامپریالیستی  احکام د ین خویش را رعایت میکند ؛ ویا برعکس ان عمل میکند ؛ وصر فا ازا ن بهره بردارې میکند ؟                                                

              به مر دم خو یش نشا ن مید هند ؛که نظا م امپریا لیستی چقد ر ازادی دارند که خلاف تما م موازین ورعا یت اد یا ن دیګرا ن ؛مثلا به دین اسلا م ؛ چه دسایس و طو طیه تاکنو ن نه نمود ه است ؛ واین را ازادې می نا مند ؟       

  ولی با این وسیله تشنج و جنګ را با مرد م مسلمان ؛طۍ خوشی صهونیزم  و فروش اصلحه و اشغال بازار ها وتا سیس  پایګا ها ی نظا می را طۍ سیستم الیګارشی و ګلو بالیزم امپرایالیستې را به میا ن می اورند ؟     

       ورعایت کنواسیو ن حقو ق بشر را بصور ت کل و مخصو صا به مها جرین مما لک اسیایی ؛ افریقا یی و امریکا لا تین را بعمل نمی اورند ؟               وحتی اضلاع متحد امریکا که علیه هر نو ع ازادې انسان ودیوار برلین بود؛ اکنون به صرف مبلغ یک میلیاردو د و صد هزار دالر د یوار منع عبور مها جرین را در سر حد خود با مکسیکو اعما ر میکند؟             

     این ودیګر سوالهاې است؛ تا تمام افغانها ؛ احزاب و سازما نها ې ملی ؛ متر قی و دمو کراتیک که خوا هان اتحا ملی ؛ تما میت ارضی ؛ استقلا ال ملی ؛ سیا ست مثبت عد م انسلا ک؛سیستم مختلط اقتصادې ؛ واحیا و تکا مل قوا ې مسلح ملی و غیره در افغانستان با شند در یک جبهه متحد ملی ګرد ایند ؛ تا باین وسیله امکا نا ت مالی؛تخنیکی وفنی جها ن متر قی راجلب؛وتوانمندې  بیشتر راحا صل و افغانستا ن را درقطارممالک پیشرفته جها ن قرار دهیم۰                                                                                    امین                                                                                                    

۱۳۸۵/۷/۲۹


October 22nd, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي